2017. november 5., vasárnap

A SÍRODNÁL – REQUIEM SZERETETT HALOTTAINKÉRT



Nem csak Mindenszentek napján aktuális…
Tavaly meghalt az egyik leánytestvérem, akihez a testvéreim közül a legközelebb álltam. A temetése után fogant meg bennem egy dallam, amit sikerült is azonnal lejegyeznem. Amikor lekottáztam, meglepetésemre olyan dallamívet találtam magam előtt, amibe a továbbiakban alapvetően nem kellett semmit javítgatnom. Az úgy volt kerek egész, ahogy volt.
Kedvenc hangszeremen, a fuvolán szólaltattam meg. Ekkor könnyeztem meg először.
El kellett döntenem, hogy a továbbiakban mit akarok vele csinálni, vagyis, hogy mint zenedarab, a továbbiakban milyen módon dolgozzam fel. Arra gondoltam, hogy ez lesz az első temetői zeném. Olyan hangszerek megszólalását akartam, amelyek egy temetői környezetben is jól megszólaltathatók. Ez egy szűkített szimfonikus zenekar lett tizenegyféle hangszerrel, – fafúvósok, rézfúvósok, vonósok együttese, üstdob. A hangnemnek a könnyen játszható, de mégis telt hangzású, jól énekelhető d-moll-t választottam, percenkénti 54 metronóm-ütés alapritmusban.
A mű terjedelmét az alapmotívum háromszori megismétlésben képzeltem el. Egy lehetséges filozófiai felfogás szerint először a legélesebb fájdalmat, majd tompulást és végül egy méltóságteljes megnyugvást megjelenítve. Az éles fájdalmat a fuvola változatával, a pikolóval fejeztem ki, melynek hangja szokatlanul magas. A mérsékeltebb fájdalmat az oboa színes vibráló, zokogó hangjával, végül a búcsúzás méltóságteljes ünnepélyességét a kürt férfias hangzásával.
Megfigyelhető, hogy mindhárom szóló hangszer másként cizellált. Az eredeti dallamot a pikoló játssza ki, az oboa ritmikailag eltérő kontraütésekkel a zokogást próbálja imitálni, a kürt pedig sajátosságához illő parányokkal és kadenciával színezi játékát. Az alapmotívum mellett mindhárom hangszernél megjelenik egy-egy fúvós második szólam is. A sorok ritmikai erősítésére, illetve rendszerességére segít az üstdob. A zene teltségét az ötféle vonós hangszer nyugodt aláfestése adja. A pikoló éles hangjának tompítására az első hegedű is a szóló dallamot játssza, mélyebben.
Ezen felül a fent jelzett alapritmus csak a pikolónál érvényes, az oboa már lassúbb, a kürt pedig még lassúbb ritmusban játssza motívumát. A dallam végső befejezése előtt hiányérzetem támadt, így a kürtnek még adtam egy kis önálló szabad játékot, ezzel is erősítve a méltóságteljes befejezést.
A zenedarab végül is hosszú időn keresztül alakult ilyenné. Alkotótársam Jártó Róza a kész zenéből egy történetet hallott ki, amelyet megírt és narrátorként elmondott hozzá.
És amikor ezt az alkotást írtuk, sűrűn potyogtak a könnyeink. Hiszen mindenkinek sok eltávozott szeretettje nyugszik valahol egy-egy sírkertben, így nekünk is, és folyton rájuk gondoltunk. A zenéhez illesztett allegorikus történet valójában nem csak az a mienk, hanem mindenkié. Ezért ez az alkotás legyen mindenkié, a tiéd is kedves meghallgató. Köszönjük, hogy meghallgattad, és ha megtetszett, megosztottad.
Szeretettel Róza és Gyula

Elérési utak






Letölthető
http://youtubevideo365.online/mp3/derkovats.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése